Mrdaha End Year Contest: BEKAS TUNANG

Cerita ini adalah untuk penyertaan Mrdaha End Year 2009 Contest! di blog Mrdaha.

Karya: Norgadis Labuan

Pertemuan dua sahabat lama, di sudut sebuah restoran…

TINA : Assalammualaikum… kau ni…

ME : Wa’alaikummussalam… Tina..! Lama tak nampak kau. Bila kau balik? Mari duduk…

TINA : Kau ni tak ubah-ubah. Perangai macam dulu juga. Belum sempat aku jawab satu soalan, soalan ke dua dah muncul.

ME : Biasalah… Kau bukan tak kenal aku. Rasanya dah sepuluh tahun kita tak jumpa, tak sangka pula kita boleh jumpa di sini. Emm… bila kau balik sini?

TINA : Baru sebulan, ikut suami. Anak kau dah berapa orang sekarang?

ME : Dua orang. Kau?

TINA : Aku baru seorang. Kau tunggu siapa ni? Seorang-seorang saja aku tengok.

ME : Aku tunggu bekas tunang aku. Tadi dia janji nak makan sama-sama.

TINA : Hish! Kau tunggu bekas tunang kau. Kau biar betul… bukankah kau sudah ada suami.

ME : Tak salahkan kalau makan dengan bekas tunang?

TINA : Kau dah bercerai dengan suami kaukah?

ME : Gilakah nak bercerai dengan suami aku. Dia tu baik orangnya, penyayang…

TINA : Habis tu yang kau buat gila ni, apa hal pula? Adakah nak makan dengan bekas tunang, kau tak takutkah suami kau marah? Manalah tau dia ternampak…

ME : Suami aku tak marah pun, lagipun bekas tunang aku tu tinggal serumah dengan aku.

TINA : Ini betul-betul kerja gila. Bekas tunang kau tinggal serumah dengan kau? Serumah dengan suami kau?

ME : Emm…

TINA : Suami kau taukah yang dia tu bekas tunang kau?

ME : Tau… Kami tak berahsia pun…

TINA : Kau dah buat guna-gunakah suami kau tu, sampai ke tahap tinggal bersama dengan bekas tunang pun dia tak marah? Aku memang tak fahamlah dengan gaya hidup kau. Kau…kau dah…

ME : Emm… aku dah tidur bersama pun dengan bekas tunang aku tu. Itu yang kau nak tanyakan? Puas hati?

TINA : Kau gila… aku tak sangka kau boleh jadi macam ni. Kau dah banyak berubah…

ME : Aku tak berubah pun, sama macam dulu juga. Kau tu, dah lama menjadi sahabat aku, tapi masih tak kenal aku.

TINA : Sahabat yang aku kenal dulu, tak buat gila macam ni. Walaupun perangai gila-gila, tapi…

ME : Tapi apa? Tapi tetap baik hatikan? Hehehe… Ni aku nak terangkan sikit dengan kau. Yang aku katakan bekas tunang aku tu, sebenarnya dia tu suami aku. Sekarang dah tak boleh panggil tunang lagi sebab kami dah berkahwin. Jadi aku panggil bekas tunanglah… hahaha…

TINA : Kau ketawakan aku. Sampai hati kau main-mainkan aku. Aku ingat kau isteri curang tadi. Hish! Kau memang tak berubah, asyik main-mainkan aku saja.


Akhirnya mereka ketawa bersama…..

Tiada ulasan: